Jak pomóc dziecku przetrwać kwarantannę? – 5 ważnych zasad

Ostatni czas jest dla nas wszystkich wyzwaniem. Trudne jest siedzenie w domu, szczególnie jeśli ma się małe dzieci. Maluchy zamknięte w czterech ścianach, odizolowane od rówieśników i nowych bodźców, zaczynają w różny sposób manifestować swoje złe samopoczucie. Niektóre dzieci stają się nadpobudliwe, dokuczają, nie słuchają próśb i robią wszystko „na złość”. Inne wręcz przeciwnie, są apatyczne, senne i nie mają ochoty na zabawy, które dotychczas uwielbiały. Mogą pojawić się różne strachy, lęki i trudności z wcześniejszych okresów życia np. nocne siusianie, zaparcia nawykowe. To jak dziecko reaguje na izolację jest w dużej mierze uzależnione od jego temperamentu, podejścia rodziców i ogólnej atmosfery w domu.

W trakcie konsultacji on-line (więcej szczegółów TUTAJ), dostaję głównie pytania o to, jak rozmawiać z dzieckiem o wirusie, co robić w domu i jak reagować na niewłaściwe zachowanie. Postanowiłam więc zebrać wszystko w jedną całość i opisać 5 podstawowych zasad przetrwania tego trudnego okresu. Nie chodzi tu o samo przeczekanie i przeżycie tego koszmaru, ale przede wszystkim o jak najlepsze wykorzystanie domowej izolacji i wyniesienie z tego wiele korzyści zarówno w rozwoju dziecka jak i we wspólnych relacjach.

ZASADA 1 Wytłumacz co się dzieje

Dzieci nie są w pełni świadome tej całej sytuacji, która nas obecnie dotyka. Im młodszy maluch, tym mniej zdolności myślenia abstrakcyjnego, a co za tym idzie, niezrozumienie co to jest wirus. Mówienie 3 latkom o koronawirusie, który powoduje zapalenie płuc i może być groźne, szczególnie dla osób starszych, spowoduje tylko, że dziecko się wystraszy. Dla niego jest to kompletna abstrakcja i wirusa może wyobrażać sobie jako potwora, który za drzwiami czeka na atak. Kto z nas czułby się dobrze mając takie przekonania? Moja 3 letnia siostrzenica ostatnio poprosiła mnie, abym powiedziała wirusowi, żeby sobie poszedł. To pokazuje jak myślą małe dzieci.

Tłumaczenie należy więc dostosować do wieku dziecka. Muszę jednak zaznaczyć, że nie oznacza to kłamania. Nawet najmłodsi mają prawo do usłyszenia prawdy. Dzieciom do 4-5go roku życia można powiedzieć, że teraz dużo osób jest chorych i dlatego nie wychodzimy na zewnątrz, aby nie zachorować. Koniecznie trzeba podkreślić, że jak tylko wszyscy będą zdrowi to wyjdziemy. Można również tłumaczyć, że wszystkie dzieci siedzą teraz w domu, a place zabaw są zamknięte, że policja nie pozwala chodzić na spacery, bo martwi się o to, żeby nikt nie zachorował.  Starszym dzieciom można już powiedzieć o tym czym jest wirus i dlaczego pozostanie w domu jest takie ważne. Nie używajmy jednak słów najbardziej przerażających i niezrozumiałych takich jak: śmierć.

ZASADA 2 Utrzymuj stały rytm dnia

Jedną z obecnych przyczyn trudności w zachowaniu dzieci jest zmiana rytmu dnia. Do tej pory większość maluchów miało stały harmonogram – pobudka o tej samej godzinie, pójście do przedszkola, w przedszkolu rytm ustalany co do godziny (czas na zabawę, posiłki, odpoczynek, spacer), powrót do domu… itd. A teraz? Wszystko się zmieniło. Czasem dziecko śpi dłużej, czasem obiad jest o 13, a czasem o 15. Czasem mama pracuje przy komputerze, a innego dnia jest wspólna zabawa. To wszystko powoduje chaos w małej główce. Jak więc tego uniknąć? Ustalcie całą rodziną stały rytm dnia. Można narysować obrazki (piktogramy) i przyczepić je na lodówkę w odpowiedniej kolejności. Pobudka – śniadanie – po śniadaniu rodzice pracują a dziecko ma czas na bajki – potem wspólna zabawa – obiad – odpoczynek na kanapie… Niech każdy ułoży harmonogram dostosowując go do obowiązków i wieku dziecka. Da to większą stabilizacje i poczucie bezpieczeństwa. Rodzice także na tym skorzystają, bo regularny rytm dnia jest dobry dla każdego, bez względu na wiek ?

ZASADA 3 Pielęgnuj kontakty z bliskimi i rówieśnikami

Zamknięcie w czterech ścianach wcale nie musi oznaczać braku kontaktu z bliskimi, mam tutaj na myśli babcie, dziadków, ciocie, koleżanki z przedszkola czy sąsiadów. Na szczęście żyjemy w takich czasach, w których dzięki technologii, możemy bez problemu kontaktować się na odległość. Idealnym rozwiązaniem są komunikatory wideo, które umożliwiają dziecku zobaczenie bliskiej osoby. Wspólne rozmowy i zabawy przez telefon pozwalają utrzymać bliskie relacje pomimo dalekiej odległości.

Dziecko potrzebuje także rówieśników, nawet te najmłodsze. Warto więc uzgodnić z innymi rodzicami i umówić maluchy na wspólną pogawędkę. Ubaw po pachy gwarantowany ?

ZASADA 4 Zorganizuj czas

Pytanie, co robić z dzieckiem jest jednym z najczęstszych, które padają na konsultacjach on-line. Rzeczywiście trudno organizować dziecku czas codziennie od rana do wieczora. Szczególnie, gdy mamy w domu małego buntownika i na wszystko reaguje słowem „nie”. Bajki są dobrym rozwiązaniem na krótką chwilę, warto jednak pamiętać, że nadmiar bajek negatywnie wpływa na dziecko, nie przesadzajmy więc z ich ilością. Nie rekomenduję też puszczania bajek dzieciom poniżej 3go roku życia. Co więc można innego robić? W internecie jest mnóstwo inspiracji i kart pracy do wydrukowania.

Bardzo często korzystam z printoteka.pl. Trzeba tam jednak opłacić miesięczny abonament. E-kolorowanki.eu to również świetna strona z nieskończoną ilością kolorowanek. Często korzystam także z pomysłów na blogach takich jak mojedziecikreatywnie.pl . Tutaj zaznaczę, że nie mam żadnych korzyści z reklamowania tych stron. Uważam je za wartościowe, więc się nimi dzielę ? Na temat ciekawych stron dla dzieci stworzę osobny post, bo jest ich mnóstwo.

Napisałam też kilka artykułów o zabawach dla dzieci: ZABAWY Z KLOCKAMI , ZABAWY ROZWIJAJĄCE RĄCZKI czy ZABAWY WZMACNIAJĄCE KONCENTRACJĘ.

Nie przesadzajmy jednak z ilością organizowanych zabaw. Pamiętajmy, że dziecko też może się ponudzić i jest to nawet wskazane. Nuda jest potrzebna do wyzwalania kreatywności. Warto zachęcić malucha, by sam poszukał i wymyślił zabawę.

ZASADA 5 Rozwijaj umiejętności dziecka

Czas kwarantanny może być czasem wartościowym i rozwojowym. Co prawda dziecko nie chodzi do przedszkola, gdzie uczy się ważnych umiejętności, większość maluchów przerwało też dodatkowe zajęcia i terapię (choć terapia on-line jak najbardziej jest możliwa, w moim gabinecie Terapia Malucha sprawdza się świetnie). Część przedszkoli wysyła karty pracy do wydrukowania w domu. Warto skorzystać z tych propozycji i nie przerywać nauki.

Polecam również jak najwięcej wspólnych aktywności, które rozwijają pamięć, kreatywność i pozwalają na pogłębienie relacji. Wspólne uczenie piosenek, choreografii do piosenek, wymyślanie wierszyków – to wszystko daje mnóstwo śmiechu, zabawy i buduje więź!

Powyższe zasady uważam za bardzo ważne i niezbędne, by dziecko łagodnie przeszło przez ten trudny czas. Jednocześnie są na tyle łagodne, że nie wymagają od rodziców wielkich zmian i dużych środków finansowych/czasowych. Warto więc zadbać o komfort najmłodszych, które przecież nie rozumieją o co chodzi i dlaczego ich życie tak nagle się zmieniło.

Życzę wszystkiego dobrego, cierpliwości i spokoju.

Popularne artykuły

1 Comment

  1. […] Przesyłam Wam link do bardzo ciekawej strony internetowej, na której znajdzieci m.in. 5 bardzo cennych rad jak pomóc dziecku przetrwać kwarantanne. Stworzyła je psycholog dziecięca mgr Anna Kańciurzewska, autorka wielu książek dla rodziców, wybitny specjalista. Zachęcam rodziców do zapoznania się z poniższym artykułem:http://portalmalucha.pl/jak-pomoc-dziecku-przetrwac-kwarantanne-5-waznych-zasad/?fbclid=IwAR0Gw0oITk… […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *