Wzmacniamy koncentrację

Trudności z koncentracją to coraz powszechniejszy problem wśród dzieci. Już w wieku przedszkolnym można zaobserwować ten problem. Im wcześniej zaczniemy więc ćwiczyć koncentrację, tym większa szansa na wypracowanie prawidłowej uwagi u dziecka. Polecam więc zastosować poniższe rady, gdyż są one kluczem do zyskania lepszej koncentracji.

ZASADY NAUKI DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIĄ W KONCENTRACJI UWAGI NA ZADANIU

  • Ograniczenie oglądania telewizji, grania na tablecie i telefonie komórkowym. Wszystkie elektroniczne gadżety mocno pobudzają układ nerwowy, czego skutkiem jest duża przerzutność uwagi i problemy z koncentracją.
  • Oczyszczenie przestrzeni do nauki. Biurko powinno być uporządkowane, bez zbędnych rzeczy które niepotrzebnie odwracają uwagę. Pomieszczenie do nauki powinno być dobrze wywietrzone, ściany w stonowanych kolorach, a rzeczy i zabawki schowane do pudełek.
  • Podczas nauki nie powinno grać żadne radio ani muzyka w tle. Jeśli za oknem jest hałas (plac zabaw, ulica) to okno powinno być zamknięte.
  • Warto uczyć się wszystkimi zmysłami. Materiał powtarzamy na głos, wymyślamy różne skojarzenia, smakujemy, wąchamy.
  • Co 45 minut niezbędna jest przerwa. Najlepiej wyjść na krótki spacer, lub położyć się na 10 min.

ĆWICZENIA NA KONCENTRACJĘ UWAGI

ZABAWA W MYSZKĘ

Zabawa dla dwóch osób. Rysujemy na dużej kartce kwadrat z czterema polami (można zacząć od mniejszego i stopniowo zwiększać trudność)

   
   

Jedna osoba rusza w pamięci myszką (myszka jest tylko w wyobraźni, tak naprawdę nic na polu się nie rusza) według instrukcji drugiej osoby np. myszka idzie w prawo, myszka idzie w lewo, myszka idzie na dół i myszka doszła do celu. Zadaniem osoby która wykonuje instrukcje jest odgadnięcie pola gdzie stoi myszka.

GRA SŁOWNA

Zabawa dla dwóch osób. Jedna osoba mówi dowolne słowo np. kubek. Druga osoba ma za zadanie wymyślić słowo, które zaczyna się na ostatnią literkę poprzedniego słowa np. Karta

OPISYWANIE PRZEDMIOTÓW

Zabawa dla dwóch osób. Jedna osoba opisuje precyzyjnie przedmiot, który znajduje się w całym mieszkaniu. Mówi jakiego jest koloru, wielkości, faktury. Druga osoba musi odgadnąć o który przedmiot chodzi. Uwaga! Nie podajemy szczegółow typu: w jakim pomieszczeniu się znajduje, do czego służy, czyje to jest.

ZADANIA RYSUNKOWE

  • labirynty
  • łączenie kropek
  • odnajdywanie różnic na obrazkach
  • wyszukiwanie drobnych elementów na obrazkach
  • wykreślanki
  • kopiowanie wzorów
  • odnajdywanie błędów w tekście

ZABAWA W SŁUCHANIE I PATRZENIE

Zabawa tego typu najlepiej wychodzi jeśli jest organizowana w formie konkursu. Dzieci mają za zadanie patrzeć w jeden punkt.  Wygrywa dziecko, które wytrzyma dłużej patrząc w jeden punkt.

ZABAWA „DŹWIĘKI Z OTOCZENIA”

Zadaniem dzieci jest wyłapać jak najwięcej dźwięków z otoczenia. Dzieci zapisują wszystkie dźwięki na kartce (np. Śpiew ptaka, kosiarka, samochód), wygrywa ten kto wypisze więcej dźwięków.

LICZENIE

Liczenie w pamięci to jedno z najskuteczniejszych ćwiczeń na koncentrację uwagi. Można dostosowywać stopień trudności do wieku dziecka. Jedna osoba mówi na głos działania matematyczne np. 1 + 5 – 1…..  Druga osoba liczy w pamięci.

Powyższe ćwiczenia warto wykonywać codziennie. Ważna jest systematyczność i stały rytm. Codziennie można wykonywać inne ćwiczenie, aby dziecko szybko się nie znudziło. Dyscyplina i konsekwencja są więc niezbędne, by pomóc dziecku wyćwiczyć lepszą koncentrację.

Popularne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *